Societa Italiana Westinghouse

George Westinghouse neves amerikai feltaláló és nagyiparos 1906-ban Savona közelében, Vado Ligureban új gyártelepet létesített. Célja az volt, hogy az olasz kormány által 1905-ben elhatározott nagyarányú vasútvillamosításokhoz szükséges háromfázisú mozdonyok legyártása olasz földön történhessen. A háromfázisú mozdonyok gyártása, mint fő feladat mellett, a vadói gyárban transzformátorokat, egyenáramú gépeket és konvertereket is gyártottak.

A gyár vezetésére Kandó Kálmánt hívták meg.  Kandó Kálmán a Ganz munkatársaként alkotta meg a villanymozdonyt, s korábban Olaszországban a Valtellina-vasút villamosításával lett ismert. 

Kandó a Ganz gyári kollektivájából verbuválta csapatát. Körülbelül 40 fő és családjuk költözött Vado Ligeruba, köztük Korbuly Sándor és Korbuly Károly is. Később csatlakozott hozzájuk ifj. Korbuly József is.

Korbuly László visszaemlékezéseiben megemlíti, hogy a gyárat Korbuly Károly tervezte. "1907-ben indult meg az építkezés egy szűz területen. 1908. júliusában elkészült az első mozdony. Ennek emlékére Kandó Kálmán, Korbuly Károly és Pontecorvo kapott egy arany érmet" 

Kandó tervei alapján közel 700 villamosmozdony készült itt, ebből 500 még 1954-ben is üzemben volt.

  • Az első Olaszországban gyártott mozdony

    Date:

  • A gyártelep

    Date:

Források:

- Korbuly László visszaemlékezése (kézirat)

Kandó Kálmán emlékezete Ligúriában