Ferihegyi Repülőtéri Nemzetközi Gyorsasági Autóverseny

A Ferihegyi repülőtéren 1961. június 11-én rendezett a Magyar Népköztársaság Automobil Klubja nemzetközi gyorsasági autóversenyt. Negyed évszázad után először került sor ilyen megmérettetésre, utoljára ugyanis 1936-ban tartottak Magyarországon erőpróbát autóknak, akkor a Népligetben rendezték meg az első magyar nagydíjat.

Nemzetközi Gyorsasági Autóverseny a Ferihegyi repülőtéren, 1961

A baráti államok mellett neves nyugati versenyzők is rajthoz álltak. A nevezések szerint a délelőtt 10 és 13 óra között lebonyolított versenyen kilenc NDK, nyolc osztrák, öt NSZK, négy magyar, három-három francia és finn, két-két angol és lengyel és egy belga autós vett részt különböző márkájú, 1960-as és 1961-es gépkocsikkal (Forrás: MMKM Archívum)

Nemzetközi Gyorsasági Autóverseny a Ferihegyi repülőtéren, 1961

A repülőtér gyepén, a három és fél kilométeres betonpálya körül mintegy százezer néző helyezkedett el a vasárnapi verseny kezdetére. A rajt és a cél a forgalmi épület előtt volt. A győztes a finn Kurt Lincoln lett Cooper márkájú autóján (Forrás: Dvorszky Nándor/magyarjarmu.hu)

A Közlekedési Múzeum járműbemutatója a Ferihegyi repülőtéren, 1961

A programot összekötötték autótörténeti bemutatóval is, amelyen felvonultak a Közlekedési Múzeum veterán gépjárművei. A századforduló időszakából származó gépkocsikon korhű jelmezbe öltözött utasok ültek és sofőrök vezették. Az autóbemutató résztvevői a ferihegyi kiállítás előtt felvonulást tartottak Budapest utcáin is (Forrás: MMKM Archívum)

A Közlekedési Múzeum járműbemutatója a Ferihegyi repülőtéren, 1961

Veterán jármű a Ferihegyi repülőtéren korhű ruhába öltözött sofőrrel 1961-ben (Forrás: MMKM Archívum)

1961. június, autótörténeti bemutató és gokart verseny Magyarországon 1’48’’

(Forrás: Magyar Nemzeti Filmarchívum Filmhíradók Online)

Nemzetközi Gyorsasági Autóverseny a Ferihegyi repülőtéren, 1962

Egy évvel később, 1962-ben a nagy sikerre való tekintettel ismét megrendezték a ferihegyi repülőtéri autóversenyt. 1963-ban a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) elnöksége – megelégedve a ferihegyi gyorsasági versenyekkel – elismerésként engedélyezte és nemzetközi naptárába felvette a Budapesti Grand Prix-t. Így 1936 után másodjára nyílt lehetőség nagydíj rendezésére, a Szövetség pedig „Magyarország Autós Nagydíja” néven jegyezte be 1963. évi Forma Junior gyorsasági versenyünket  (Forrás: Dvorszky Nándor/magyarjarmu.hu)