Érdekes gépek Ferihegyen
A hírességek ferihegyi látogatásai mellett azonban az igazi „sztárok” a nagy érdeklődést kiváltó gépek–típusok voltak: a reptér futópályáján Tu-104, Tu-114, B-747, Tu-144, Concorde, AWACS, Ju-52, A-380, An-225 is megfordult az évek során.
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/62e15843b85097dcb031aab8c4244c53d79cbc71.jpg)
A Közlekedési Múzeum Lloyd gépe és a CCCP-42369 lajstromú Tupoljev Tu-104B gép
A Tanácsköztársaság 40 éves évfordulóján találkozott a repülőtéren a múzeumi Lloyd gépünk és a CCCP-42369 lajstromú Tupoljev Tu-104B gép. A Tupoljev 1973-ban – már ČSA (Československé státní aerolinie) színekben – Nikózia repülőterén leszálláskor túlfutott és javíthatatlan károkat szenvedett. (Forrás: MMKM Archívum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/31089f2ce71a55d85166cbc31a91d726f456c748.jpg)
Rév Pál (bal oldalon), a Közlekedési Múzeum néhai repülési muzeológusa egy Tupoljev Tu-104B gép mellett, 1959
Rév Pál (bal oldalon), a Közlekedési Múzeum néhai repülési muzeológusa a CCCP-42369 lajstromú Tupoljev Tu-104B gép mellett 1959-ben. A gép 1977-ben katasztrófa áldozata lett. (Forrás: MMKM Archívum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/511f058b2ea62893886313fff6fdbdf89334aaf3.jpg)
A Közlekedési Múzeum Aszódi Lloyd repülőgépe Ferihegyen, 1959-ben
A gép felújítása 1959-ben, a Tanácsköztársaság 40 éves évfordulójára történt meg Ferihegyen, a Malév szerelőinek közreműködésével. (Forrás: MMKM Archívum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/71166f28fb59755322384955524d38fb929d1995.jpg)
A Közlekedési Múzeum gyűjteményébe tartozó Kék Madár és a Sokol a Ferihegyi repülőtér futópályáján
A Múzeum helyhiány miatt több gépét is Ferihegyen tárolta. (Forrás: MMKM Archívum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/b068fd66053bfbe3792c8b501b0f41171a10736c.jpg)
A Közlekedési Múzeum Brandenburg gépe egy Malév Il-18-assal a háttérben
A repülőtéren az utazóközönség egy időben többször is találkozhatott az olyan történelmi jelentőségű gépekkel, mint például a Közlekedési Múzeum Brandenburg gépe, amelyet a Múzeum helyszűke miatt a repülőtéren tárolt. (Forrás: MMKM Archívum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/cfd1c29f7bdbd62cef30ff57c7ffc6e033836409.jpg)
IL-18-as repülőgép a ferihegyi repülőtéren az 1960-as években
IL-18-as repülőgép a ferihegyi repülőtéren. A HA-MOA lajstromjelű gép volt az első IL-18-as, amely 1960. április 1-jén Magyarországra érkezett és május 25-én repülte első útját Moszkvába. 1977-ben átalakították teherszállító repülőgéppé, főleg élő állatokat szállított a Közel-Kelet és Észak-Afrika országaiba. Búcsúrepülése 1987. február 19-én volt. Kivonása után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába került, jelenleg az Aeroparkban van kiállítva. (Forrás: Tomory Lajos Múzeum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/5e33e2578bea9f073613b7df8d0e2d8f337bdd4b.jpg)
TU-144 Ferihegyen
A francia-angol Concorde-ot megelőzve a világ első szuperszonikus repölőgépe a szovjet Tupoljev iroda által fejlesztett TU-144-es repülőgép volt, amely először 1968. december 31-én szállt fel Moszkva mellett. Az első utasszállító gép volt, amely átlépte a hangsebességet 1969. június 5-én. Budapestre 1972 szeptemberében tett látogatást a típus, a Ferihegyi repülőtéren három napig tekinthették meg az érdeklődők. (Forrás: Tomory Lajos Múzeum)
![](http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/270369726e4e8a6141c2bfdfa4ee61287547559f.jpg)
A Concorde egyike volt a repülőtér ritka, egzotikus vendégeinek
A korabeli újságok is beszámoltak arról a „szuperszonikus vendégről”, amely 1985. szeptember 14-én tett látogatást Ferihegyen. Londonból érkezett a British Airways Concorde repülőgépe, amely 11 órakor ért földet a repülőtér új leszállópályáján fedélzetén száz utassal, akik egynapos kirándulásra jöttek Budapestre. Érdekesség, hogy a gép felszállás után egyórányi kerülőt tett az Északi-tenger felé, ugyanis a szárazföld felett – elsősorban környezetvédelmi okok miatt - nem közlekedhetett a maximális (2150 kilométer/óra) sebességgel. A kerülővel viszont felgyorsíthatott átlépve a hangsebességet, majd a tenger felett megkezdte a süllyedést és fékezést Budapest felé. A kerülőnek köszönhetően az út három és fél óráig tartott.
Az addig sohasem látott vendég rengeteg érdeklődőt vonzott, a főépület teraszán már 10 órakor több ezren tolongtak. Voltak, akiket csalódással töltött el a mérete, ami kisebb volt, mint ahogy képzelték. A 25,5 méter széles szárnyfesztávolságú, 63 méter hosszú gépet megtekinthették közelről a repüléssel foglalkozó szakemberek és az újságírók egy csoportja is. (Forrás: MTI/Varga László)
1990. június 26-án egy váratlan, de annál népszerűbb és sikeresebb bemutató házigazdája lett a repülőtér. A világhírű Red Arrows műrepülő-kötelék tartott előre nem tervezett bemutatót a repülőtér légterében egy technikai leszállás apropóján.