Mátyásföld

1923 végétől – a békediktátum szorításának enyhülésével – ismét felmerült egy új közforgalmi repülőtér, javító- és kiképzőbázis, szálloda, valamint egyéb kiszolgáló épületek létesítése egy arra alkalmasabb területen. Érdekes módon ekkor Rákosmező hasznosítása került szóba, de végül a mátyásföldi légikikötő fejlesztése mellett döntöttek.

1930. április, Budapest-Pécs-Kaposvár utasszállító repülőgépjárat 1’04’’

(Forrás: Magyar Nemzeti Filmarchívum Filmhíradók Online)

Bár szinte folyamatosan – és az egyre nagyobb teljesítményű és méretű gépek megjelenésével mind zavaróbban – jelentkezett Mátyásföld részleges alkalmatlansága, évekig halogatták az új magyar közforgalmi repülőtér helyének kiválasztását. Ennek okai között természetesen az időszak gazdasági környezete, a világválság hatása is jelentős súllyal szerepelt. 1931–1936 között több helyszín (Svábhegy, Csepel, Rákos) is felvetődött, míg 1936 februárjában megszületett a döntés: Budaörsön épül fel az új repülőtér.

A tervek ellenére 1936 áprilisában még felépítették Mátyásföldön az „új terminált”, a komfortosabb utaskezelést is lehetővé tevő új épületet.

A mátyásföldi repülőtér egy üzemnapja légifelvételen

(Forrás: Fortepan/Szent-Istvány Dezső)