AP1

"Népszerűen "Perzsa" kocsinak nevezték Csepelen azt a prototípus járművet, amelyet Straussler 1937. nyarán rendelt meg. A gyár ebben az időben már tapasztalatokkal rendelkezett a nehéz, hajtott és egyben kormányzott futóművek terén az "AC" típusok révén. Ezen kívül rendelkezésre állt a "V4" típusú harkocsi 200 lóerős, V8-as benzinmotorja is.

Az 1930-as évek közepén az iráni olajtermelés fokozódó volumenével a kezdetleges csőhálózat és a szegényes vasúti infrastruktúra nem tudott megbirkózni. Ezért az országúti szállítás lehetősége előtérbe került. Az Angol-Iranian Oil Company Ltd éppen ezért nagy tartálytérfogatú terepjáró gépkocsik üzembehelyezéséről döntött. A tervezett négytengelyes jármű hasznos terhelését 4500 gallonban állapították meg, ami 20,000 liternek felelt meg. 
Mivel ezt a mennyiséget kezdetleges utakon kellett szállítani, éppen ezért Straussler négytengelyes, terepjárásra alkalmas gépkocsi fejlesztésére kapott megbízást. Straussler és a csepeli gárda közösen dolgozták ki a prototípus paramétereit.
A 7,5 méter hosszú alváz hengerelt profilacélból készült. Elöl a motor-sebességváltó egység a kereszttartókra támaszkodott. A hatliteres V8-as, felülvezért motor 180 lóerő teljesítményre volt képes. Ezt a motort Korbuly Pál összeállításában a "háború előtti csepeli motorgyártás legnagyobb és legkorszerűbb" darabjának tartotta. A motorhoz kétlemezes száraz tengelykapcsoló közvetítésével csatlakozott az ötfokozatú váltó. A két mellső lengőtengely volt hajtott, s ezeket lehetett kormányozni. A mechanikus kormányzás az AC II megoldásához hasonlított. A szervókormány hiánya meglehetős nehézséget jelentett a sofőr számára.
A motor hűtését két darab vízhűtő biztosította. Ezek a hűtők lényegében hasonlítottak az AC I típusnál használtakhoz. A két egymás mellett elhelyezett hűtő miatt sokan azt hitték, hogy a kocsi kétmotoros volt.
A jármű fülkéjét az Uhri cég készítette, míg a tartályt helyben szerelték fel. Az elkészült prototípus az AP1 (Autotruck Petrol 1 nevet kapta), s Szmick Viktor vezette Iránba. 

Műszaki adatok
Tengelytáv: 1200 - 2000 - 1220 mm
Keréktáv elöl: 2040 mm
Alváz mellső kinyúlása: 1710 mm
Teljes hossza: 7520 mm
Teljes szélessége: 2440 mm
Önsúlya: kb. 7000 kg
Kerekek mérete: 12x20"
Maximális sebessége: 50 km/h
Motor teljesítménye: 180 LE
Sebességfokozatok száma: 5 előre, 1 hátra
Kormányzás: Mechanikus, csigás, két első tengelyre működő
 

AP1

  • AP1 végleges felépítménnyel
  • Szmick Viktor Iránban az AP1 teherautó előtt.

    Date:

  • Az AP1 ideiglenes felépítménnyel

    Date:

  • Az AP1 alváza

    Date:

  • AP1 jellegrajz

    Date: