Weiss Manfréd személy és tehergépkocsik

A Weiss Manfréd vezetősége 1924-ben személy- és könnyű tehergépkocsi gyártását tűzte ki célul. A gyártmány kialakításánál a saját motor kifejlesztése volt az első feladat. Miután könnyű kategóriába tartozó járműveket szándékoztak gyártani, a motor konstrukciója is ehhez igazodott.
Az autógyártás felé vezető út első lépéseként a gyár egyik gépészmérnökének, Szmick Viktornak a kétütemű, kéthengeres motorral szerelt FIAM kisautóját szétszedték. E jármű motorja alapján Korbuly János elkészítette a WM 6000 jelzésű motort. A 875 cm3-es, 30 lóerős erőforrást saját fejlesztésű alvázba építették be. 1924-1930 között csupán néhány száz készült a benzin-olaj keverékkel működő WM kisautókból, amelyek egy része Budapesten taxiként teljesített szolgálatot. 

1929-ben a Weiss Manfréd márka nagy nemzetközi sikert ért el: Szmick Viktor és Czaykowski Emanuel egy WM kisautóval a Monte Carlo Ralin második helyre futottak be!
A csekély teljesítmény miatt a kétütemű motor gyártását 1930-ban leállították. Helyette egy új, négyütemű konstrukciót fejlesztettek, amelynek alapja egy Ford motor volt. A négyhengeres, négyütemű, 3,2 literes, 55 lóerős LA motort főleg teherautókba építették be, de a taxik erőforrását is lecserélték. „Ez azért volt lehetséges, mert ismerve a kétütemű motorokkal kapcsolatos nehézségeket – a konstrukciót úgy alakítottuk ki, hogy a csatlakozó pontok – beleértve a sebességváltó peremét is – nem változtak” - áll Korbuly János visszaemlékezésében.
Az LA motorral szerelt Sz VI és Sz VII típusú személyautók csupán rövid ideig maradtak gyártásban – az 1929-es gazdasági válságot követően megszűnt irántuk a kereslet. Szintén ebben az időszakban született a TV típusjelzésű teherautó, amelyből 1930-1932 között körülbelül 100 darabot állítottak össze. E mennyiség nagyobb részét a Weiss Manfréd használta saját céljaira.

  • Szmick Viktor karosszéria nélküli FIAM gépkocsijával a Weiss Manfréd gyár területén

    Dátum: 1924

  • Szmick Viktor a Weiss Manfréd gyár területén FIAM gépkocsijával

    Dátum: 1924

  • Weiss Manfréd személygépkocsi, egyedi sportos karosszériával. Korbuly Jánosné és gyermekei

    Dátum: 1926

  • Korbuly Jánosné és gyermekei, Judit, Károly és Pál

    Dátum: 1926

  • Korbuly Jánosné egy Weiss Manfréd gépkocsi előtt a csepeli gyártelepen

    Dátum: 1926

  • Weiss Manfréd személygépkocsik tesztelése. Bal szélen egy Steyr

    Dátum: 1926

  • Korai Weiss Manfréd személygépkocsi

    Dátum: 1926

  • Weiss Manfréd kísérleti tehergépkocsi

    Dátum: 1926

  • Korbuly Károly a Weiss Manfréd kísérleti gépkocsi-alvázán ülve.

    Dátum: 1926

  • Szmick Viktor a KMAC Svábhegyi versenyén

    Dátum: 1927

  • Weiss Manfréd személygépkocsi

    Dátum: 1927

  • Weiss Manfréd személygépkocsi

    Dátum: 1928

  • Weiss Manfréd személygépkocsi

    Dátum: 1928

  • Weiss Manfréd autóbusz

    Dátum: 1928

  • Weiss Manfréd tehergépkocsi

    Dátum: 1928

  • Szmick Viktor a KMAC Svábhegyi versenyén

    Dátum: 1928

  • Weiss Manfréd mentőautó

    Dátum: 1928

  • Dátum: 1928

  • Weiss Manfréd személygépkocsi a Monte Carlo Ralin. A sofőr Szmick Viktor, a navigátor Czaykowski Emanuel volt.

    Dátum: 1929

  • Weiss Manfréd személygépkocsi a Monte Carlo Ralin. A sofőr Szmick Viktor, a navigátor Czaykowski Emanuel volt.

    Dátum: 1929

  • Repülőgéptörzsek, majd csövek szállítására használták ezt a speciális tehergépkocsit

    Dátum: 1929

  • Korbuly János által használt Weiss Manfréd személygépkocsi

    Dátum: 1930

  • Korbuly János által használt Weiss Manfréd személygépkocsi

    Dátum: 1930

  • 1930-ban Szmick Viktor ismét elindult a Monte Carlo Ralin versenyen a Weiss Manfréd személygépkocsival. Kiindulási pontnak Tallint választotta, s 10. helyen futott be.

    Dátum: 1930

  • Weiss Manfréd TV alvázra készített reklám-tehergépkocsi, amellyel a Weiss Manfréd által gyártott vízvezeték-szerelvényeket reklámozták

    Dátum: 1931

Források:

- Járműgyártás a csepeli Weiss Manfréd gyárban 1925-1945 (kézirat)

Weiss Manfréd autók és motorok (magyarjarmu)