Weiss Manfréd személy és tehergépkocsik
A Weiss Manfréd vezetősége 1924-ben személy- és könnyű tehergépkocsi gyártását tűzte ki célul. A gyártmány kialakításánál a saját motor kifejlesztése volt az első feladat. Miután könnyű kategóriába tartozó járműveket szándékoztak gyártani, a motor konstrukciója is ehhez igazodott.
Az autógyártás felé vezető út első lépéseként a gyár egyik gépészmérnökének, Szmick Viktornak a kétütemű, kéthengeres motorral szerelt FIAM kisautóját szétszedték. E jármű motorja alapján Korbuly János elkészítette a WM 6000 jelzésű motort. A 875 cm3-es, 30 lóerős erőforrást saját fejlesztésű alvázba építették be. 1924-1930 között csupán néhány száz készült a benzin-olaj keverékkel működő WM kisautókból, amelyek egy része Budapesten taxiként teljesített szolgálatot.
1929-ben a Weiss Manfréd márka nagy nemzetközi sikert ért el: Szmick Viktor és Czaykowski Emanuel egy WM kisautóval a Monte Carlo Ralin második helyre futottak be!
A csekély teljesítmény miatt a kétütemű motor gyártását 1930-ban leállították. Helyette egy új, négyütemű konstrukciót fejlesztettek, amelynek alapja egy Ford motor volt. A négyhengeres, négyütemű, 3,2 literes, 55 lóerős LA motort főleg teherautókba építették be, de a taxik erőforrását is lecserélték. „Ez azért volt lehetséges, mert ismerve a kétütemű motorokkal kapcsolatos nehézségeket – a konstrukciót úgy alakítottuk ki, hogy a csatlakozó pontok – beleértve a sebességváltó peremét is – nem változtak” - áll Korbuly János visszaemlékezésében.
Az LA motorral szerelt Sz VI és Sz VII típusú személyautók csupán rövid ideig maradtak gyártásban – az 1929-es gazdasági válságot követően megszűnt irántuk a kereslet. Szintén ebben az időszakban született a TV típusjelzésű teherautó, amelyből 1930-1932 között körülbelül 100 darabot állítottak össze. E mennyiség nagyobb részét a Weiss Manfréd használta saját céljaira.
-
Szmick Viktor karosszéria nélküli FIAM gépkocsijával a Weiss Manfréd gyár területén
Dátum: 1924
-
Szmick Viktor a Weiss Manfréd gyár területén FIAM gépkocsijával
Dátum: 1924
-
Weiss Manfréd személygépkocsi, egyedi sportos karosszériával. Korbuly Jánosné és gyermekei
Dátum: 1926
-
Korbuly Jánosné és gyermekei, Judit, Károly és Pál
Dátum: 1926
-
Korbuly Jánosné egy Weiss Manfréd gépkocsi előtt a csepeli gyártelepen
Dátum: 1926
-
Weiss Manfréd személygépkocsik tesztelése. Bal szélen egy Steyr
Dátum: 1926
-
Korai Weiss Manfréd személygépkocsi
Dátum: 1926
-
Weiss Manfréd kísérleti tehergépkocsi
Dátum: 1926
-
Korbuly Károly a Weiss Manfréd kísérleti gépkocsi-alvázán ülve.
Dátum: 1926
-
Szmick Viktor a KMAC Svábhegyi versenyén
Dátum: 1927
-
Weiss Manfréd személygépkocsi
Dátum: 1927
-
Weiss Manfréd személygépkocsi
Dátum: 1928
-
Weiss Manfréd személygépkocsi
Dátum: 1928
-
Weiss Manfréd autóbusz
Dátum: 1928
-
Weiss Manfréd tehergépkocsi
Dátum: 1928
-
Szmick Viktor a KMAC Svábhegyi versenyén
Dátum: 1928
-
Weiss Manfréd mentőautó
Dátum: 1928
-
Dátum: 1928
-
Weiss Manfréd személygépkocsi a Monte Carlo Ralin. A sofőr Szmick Viktor, a navigátor Czaykowski Emanuel volt.
Dátum: 1929
-
Weiss Manfréd személygépkocsi a Monte Carlo Ralin. A sofőr Szmick Viktor, a navigátor Czaykowski Emanuel volt.
Dátum: 1929
-
Repülőgéptörzsek, majd csövek szállítására használták ezt a speciális tehergépkocsit
Dátum: 1929
-
Korbuly János által használt Weiss Manfréd személygépkocsi
Dátum: 1930
-
Korbuly János által használt Weiss Manfréd személygépkocsi
Dátum: 1930
-
1930-ban Szmick Viktor ismét elindult a Monte Carlo Ralin versenyen a Weiss Manfréd személygépkocsival. Kiindulási pontnak Tallint választotta, s 10. helyen futott be.
Dátum: 1930
-
Weiss Manfréd TV alvázra készített reklám-tehergépkocsi, amellyel a Weiss Manfréd által gyártott vízvezeték-szerelvényeket reklámozták
Dátum: 1931
Források:
- Járműgyártás a csepeli Weiss Manfréd gyárban 1925-1945 (kézirat)