39M és 40M Csaba

 1938-ban a győri program meghirdetése után a magyar hadsereg vezetői úgy ítélte meg, hogy szükségük van egy korszerű, felderítési, biztosítási feladatokra alkalmas páncélgépkocsira. A Vezérkari Főnökség döntése értelmében a Weiss Manfréd kapta a megbízást, hogy a Straussler AC2 alapjaira elkészítse a megfelelő típust.

A 39M Csaba prototípusa egy holland exportra szánt AC2 alvázára épült, amelybe négyhengeres, 100 lóerős motort építettek. A vaslemezekből készült felépítményt Csepelen alakították ki.

A sorozatgyártású típusokba a más járművekben is használt V8-as Ford motor került, s a felépítményt 9 milliméteres páncéllemezből készítették. A 20 milliméteres nehézpuskával és 8 milliméteres géppuskával szerelt jármű rendszeresítése után 1939. végén elkészült egy módosított, "parancsnoki" változat. Utóbbiba 2 db R4-es és 1 db R-ös rádiót, ezek áramfejlesztőjét és a megfelelő antennát is beépítették. Ezt a változatot 40M Csaba elnevezéssel rendszeresítették.

A Csaba szériából 1940-1944 között összesen kb. 200 darabot gyártottak (a különböző források más-más darabszámokat közöltek).

  • Straussler AC2 alvázra épített magyar páncélgépkocsi

    Date: 1937

  • 40M Csaba

    Date:

  • 39M Csaba

    Date:

  • 40M Csaba

    Date:

  • 39M Csaba és Ford Marmon Herrington

    Date:

  • 39M Csaba

    Date: 1943

  • 39M Csaba

    Date: 1943

  • Rendőrség által használt 39M Csaba gépkocsik

    Date:

  • Csaba páncélgépkocsik

    Date:

  • 40M Csaba

    Date: