Jelen és jövő

SkyCourt

2011 márciusában SkyCourt néven felavatták a 2-es terminál két régi épületéhez szervesen kapcsolódó új, 28 000 négyzetméteres központi csarnokát.

A légikikötő új csarnoka, a 2-es terminál A és B épülete között kapott helyet, benne éttermekkel, vámmentes boltokkal, kávézókkal és a Malév új businessvárójával. A 24 ezer négyzetméteres, 24,4 milliárd forintba kerülő épület 8,5 millió főre növeli a 2-es terminál eddigi 4,5-5 milliós kapacitását, így az évi utaslétszám elérheti a 20 millió főt a teljes kiépülés után. (Forrás: Magyar Nemzet, 2011. március 19.)

BUD 2020

Az üzemeltető a 2016-os év elején „BUD 2020” névvel jelentette be 50 milliárd forintos, ötéves fejlesztési tervét. Az új utasforgalmi épület, a 2B Terminálhoz csatlakozó utasmóló kivitelezési munkálatai 2017 elején kezdődtek el.

2018 januárjában a kettes terminálnál mindaddig hiányolt közvetlen repülőtéri szálloda is elkészült. Az ibis Styles Budapest Airport Hotel vendégei 200 méteres fedett járdával érik el a kettes terminált.

2018. szeptember 13-án átadták az utasforgalomnak az új utasforgalmi épületet, a 2B terminálhoz csatlakozó utasmólót is.

Aeropark

A terminál melletti parkolóhelyek és a közeli, mindaddig igénybe nem vett terület átalakításával a szabadtéri repülőgép-kiállításnak otthont adó Ferihegy Repülőgép Emlékpark (amelyet a bennfentesek csak „skanzen”-ként emlegetnek) áthelyezésével jött létre az Aeropark, a Közlekedési Múzeum filiáléja.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálja mellett 1988-ban hozták létre a repülőtéri skanzent, akkor még a légikikötő belterületén. 1991-ben nyílt meg a repülőgép-skanzen a 31L futópálya síkja és a 2-es terminál közötti részen, a kiállított gépek pedig a Közlekedési Múzeum tulajdonába kerültek. A skanzen üzemeltetését 2014 óta a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. végzi, amely az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtott végre, többek között tereprendezést, tisztítást, a HA-MOG lajstromjelű IL-18-as gép felújítását és az Aeropark névre keresztelt kiállítás jelenlegi helyére költöztetését.

Tesla RP-4G leszállító radar

A repülőgépek mellett a szolgálatból kivont Tesla RP-4G leszállító radar egysége is a szabadtéri kiállítás egyik látványossága. A berendezés 1985-1991 között szolgált a repülőtéren (Fotó: Szabó Attila)

Cargo City

Az utasforgalom kényelmének biztosítása mellett az áru- és teherforgalom kiszolgálásának korszerűsítése is folyamatos. Az 1. Terminál mellett a DHL Express és a TNT számára új logisztikai központ épült. 2019 novemberében avatták fel a Cargo City árukezelő központot. A beruházáshoz kapcsolódóan új turbókörforgalom, árutovábbító és irodaközpont is készült.

A repülőtér egyik negatívumaként emlegetett, a „fapados” járatok által addig használt egyszerűsített beszállítókapu helyett 2020 januárjától a diszkont légitársaságok utasai egy új, 5500 négyzetméteres, pihenő- és várótérrel is ellátott épület kényelmét vehetik igénybe.

A repülőtér új logisztikai központja

(Forrás: Budapest Airport)

Cargo City

(Forrás: Budapest Airport)

2019. elején újabb, öt évre szóló fejlesztési elképzelések láttak napvilágot a repülőtérrel kapcsolatosan. A 225 milliárd forint költségkerettel tervezett beruházás egy terminál-épületet és egymással párhuzamos két új mólót vizionál dupla gurulóúttal. Elképzelhető e fejlesztés részeként a már ugyancsak régen hiányolt közvetlen repülőtéri vasúti megálló létesítése is.

A koronavírus okozta válsághelyzet – mint mindenhol a világon – egészen új kihívások elé állította a repülőteret. Hivatalos tájékoztatásuk szerint 2020 márciusára az utasszám 1% alá esett: a húsvéti forgalom a megszokott 190 ezer utas helyett 1283-re csökkent.