Levegőtúlnyomás
A folyós homok igen nagy veszélyt jelentett az alagút fúrásakor: a Rákóczi út alatt, a Blaha Lujza tér felé haladva ez egyre többször okozott gondot. A probléma elleni hatékony védekezési mód a levegőtúlnyomás alatti munkatér (keszon vagy caisson) alkalmazása volt. A folyós homok olyan apró szemcsékből áll, amelyek között a víz lassan szivárog át és a szemcsék könnyen elcsúsznak egymáson. Az ilyen homok víznyomás hatására folyós állapotba kerül és sűrű folyadékként ömlik be az alagút minden résén. Védekezni ellene a túlnyomásos munkatér kialakításával lehet, a levegő túlnyomása ugyanis kiszorítja a vizet a homokból, így a folyós jelleg megszűnik. Az alagútépítés során a 25-30 méteres mélységben viszonylag magas légnyomást, 1,8-2,2 atmoszféra túlnyomást kellett alkalmazni, ami már az emberi szervezetet is megviseli. A túlnyomásos munkatérbe csak különleges módszerrel, légzsilipeken keresztül lehet lejutni.