Képek a pártpolitika szolgálatában
A termelés fokozását és a munkához való szocialista viszony kialakítását megcélzó agitációnak három alapformája létezett: a beszélt, az írott és a szemléltető agitáció. A Szovjetunióban a bolsevikok hatalomra jutásuk kezdetétől támaszkodtak a képi manipulációra. A munkásság világtörténelmi szerepének érzékeltetésére megalkották a saját vizuális nyelvüket, amelyen legfőképpen politikai plakátokkal, monumentális szobrokkal és ünnepélyekkel kommunikáltak az állampolgárokkal. Ennek gyakorlatait a szocialista tömb országaiban is elterjesztették.
A Magyar Népköztársaság városai, falvai az 1940-es évek végére addig sosem látott agitációs díszletbe öltöztek: a közigazgatási, közösségi tereket, a munkahelyeket és a magánlakásokat is beborította a párthoz, vezetőihez és a szocialista termeléshez kapcsolódó ábrázolások tömkelege. A hétköznapok világát behálózó látványpropaganda a művészet lélektani hatásait kiaknázva és a vizuális kommunikáció manipulatív technikáit alkalmazva közvetítette és terjesztette az MDP üzeneteit.
A hatvani pályaudvar 1956-ban (Forrás: Fortepan/4257)
Technikai kérdések
A készítés módja szerint a dekorációs és szemléltető eszközök központilag előállítottak és helyben gyártottak is lehettek. Minden eszköz bevetésének megvolt a maga helye, ideje, módja és célja. A terjesztésre a pártközpont külön szervet hozott létre, a Propagandaanyag Terjesztőtől az alapszervezeteknek szánt anyagokat a megyei, városi és üzemi titkárok kapták meg és küldték szét, ezáltal a párt szerint ők voltak a felelősök az anyag megfelelő „politikai felhasználásáért” is.
Népnevelő tanfolyam 1949-ben. (Forrás: Fortepan/32888, Kovács Márton Ernő adománya)
A dekoráció irányításához a központi propagandaosztály munkatársai egységes vezérfonalat készítettek, amely tartalmazta a megfelelő illusztráció kiválasztását és az elrendezés bőséges változatait. A pártiskolák szemináriumai, a brosúrák példatárai, a különféle párt- és tömegszervezeti előadások, tapasztalatcserék, kiállítások járultak hozzá a jó példák és módszerek elterjesztéséhez.
(Forrás: MMKM PLGY 39/2)
Plakát, faliújság, faliújság-plakát
Központi plakátkiadásról az 1950-es években nem beszélhetünk, ennek ellenére a minisztériumok, szövetkezetek, vállalatok, üzemek propaganda osztályai által kiadott plakátok szinte hibátlanul megjelenítették a párt határozatait, irányelveit. Igaz volt ez a korszak vasúti plakátjaira is. 1949 és 1955 között több ezer plakát készült, kb. 800–1000-re becsülhető azoknak a grafikáknak a száma, amelyek a kor politikai és gazdasági életének aktuális eseményeiről szóltak és az elért sikereket propagálták. Emellett az alapszervezetek maguk is gyártottak agitációs eszközöket, röplapokat szerkesztettek, kiállításokat rendeztek, stb.
Ezek közül a faliújság kiemelkedő szerepet töltött be a képi propagandában. A politikai meggyőzés egyik legelterjedtebb formája, az ideológia szerint „az agitáció legütősebb fegyvere” volt. A helyben barkácsolt változat mellett létezett egy keverékműfaj is. Az úgynevezett faliújság-plakát – szakítva a hagyományos plakátműfaj jellemzőivel – a faliújság elrendezésére hasonlítva több kisebb képmezőből álló szöveges-rajzos egyveleget tartalmazott. A „blickfang”, azaz az első ránézésre egyértelmű üzenet, az egyszerű formák helyett bonyolult képsorok és hosszú szövegek tömörülnek össze a drapériák, zászlók, búzakalászok „barokkosan” zsúfolt kompozíciójában. 1953-ra már ez a típus vált uralkodóvá.
(Forrás: MMKM PLGY 69/1, 71/6)