Korbuly László (1906-1996)

Korbuly László 1906. októberében született. Iskolai tanulmányait még Olaszországban kezdte, majd Magyarországon folytatta. „A tanulás mellett már sokat dolgoztam 1917. óta kis műhelyünkben, amelynek berendezését édesapám kiegészítette egy kis gyalupaddal és marógéppel. 12-13 éves koromban már önállóan dolgoztam a gépeken.Sok kis munka mellett egy egyenáramu motort és egy egyhengeres kis benzinmotort készítettem” írta később visszaemlékezéseiben.

1920-ban a Weiss Manfréd konszern, a Magyar-Olasz Bank és a Magyar Szövetkezeti Központok Áruforgalmi Rt közösen létrehozták az Autószindikátus nevű vállalatot, amelynek keretében több száz a francia hadsereg által leselejtezett járművet hoztak Magyarországra. Ezeket a tehergépkocsikat, motorokat stb. részben kis műhelyekben újították fel, s az első világháború után így indult újra a hazai motorizáció . „Ez az ügy engem érdekelt, és mint sofőr részt vettem a vontatásnál” áll Korbuly visszaemlékezéseiben.

„Érettségi után Édesapám elhatározta, hogy német szóra kb. hat hétre Bécsbe küld az Industriewerke Warchalowski, Eisler and Co gyárba, mint gyakornokot. A gyár egyik tulajdonosa, Eisler úr Weiss Manfréd unokaöccse volt. A gyárban mozdonyokat javítottak. Itt voltam először és valószínűleg utoljára egy nagy gőzmozdony vezetőfülkéjében, ahol az indítást és vezetést megtanultam és időnként szenet lapátoltam… A műszaki egyetemre rossz érettségi bizonyítványom ellenére felvettek”.

Időközben autótulaj lett: 1923-ban alkatrészenként kapott egy Ford Model T-t, amit összerakott, s fából fabrikált rá karosszériát.

1927-ben megalakult a Weiss Manfréd Repülőgép és Motorgyár: „A sárkánygyártás már karácsonykor megindult és vezetője Halász Andor lett. Mellé kinevezték Kuhin Jánost, aki a szegedi ipariskola tanára volt. A gyártás kezdetben kizárólag külföldi licenc alapján történt, állami rendelésre… 1928. január 15-től kezdve rendszeresen bejártam a gyárba. Hat órakor keltem, fél hétre a gyárban voltam, kocsival az egyetemre, majd vissza a gyárba délután fél ötig és késő estig tanulás. Vizsgáimat a szigorlatokkal együtt júniusban befejeztem… 1928. június 28-án délelőtt 11 órakor a szigorlati vizsgák sikeres letétele után a dékáni hivatalban okleveles gépészmérnökké avattak.. Azonnal bementem a gyárba, benyitottam Édesapám irodájába. Ő szemüvege fölött rám nézett, és azt kérdezte: „kész vagy?” Igen, válaszoltam. „Na akkor állj neki a munkának”.

Korbuly László az új repülőgépgyárban helyezkedett el: „első munkám volt a francia rajzok átvétele, fordításra, rendszerezése, majd a készülékek és szerszámrajzok megrendelése. Ezt követte a motorgyár első műhelyének létesítése. Főképpen a szerszámgyári műhelyekből kaptam néhány esztergapadot, marógépet, furógépet stb. Embereimet is más műhelyekből rekrutáltam. Ugyancsak elkezdtük a fékpad elkészítését… Az alkatrészek gyártásához komoly és nagyszámú szerszámok és idomszerek kellettek, amelyeket a szerszámgyár és idomszerosztály készített, az általam magyarra adaptált rajzok alapján…. A sárkányok, de főképpen a motorok gyártásával kapcsolatban a gyár többi üzemét is igénybe vettük. Így elsősorban az alumínium öntödét, amelynél igen nagy kezdeti nehézségeink voltak”

Szintén Korbuly László felügyelet alá tartozott a Kismotorosztály, ahol 1931-től segédmotoros kerékpárok, majd kismotorkerékpárok készültek.
Ám fő tevékenysége továbbra is a Weiss Manfréd repülőgépgyár műszaki részlegének irányítása volt. 1941-től a Dunai Repülőgép és Motorgyárban töltött be hasonló pozíciót. A szigetszentmiklósi üzemben Mercedes DB 605 típusú repülőgépmotorokat és Messerschmitt 210 kétmoroso zuhanóbombázókat készítettek.

1944-ben nyarán, Korbuly Károly halála után Korbuly János és László vették át a teljes Weiss Manfréd konszern irányítását.

Korbuly Lászlót 1946. tavaszán „nyugdíjazták”. Egy ideig Balatonföldváron, majd Budapesten élt. A KGM Tervező Intézetben dolgozott, ahonnan 1967-ben vonult nyugdíjba. Ettől kezdve részmunkaidőben műszaki dokumentumokat fordított Szerszámgépipari Művek Esztergomi Marógépgyára részére.  1996-ban hunyt el.

 

Iparvállalatok:

Weiss Manfréd Repülőgép és Motorgyár Rt

Dunai Repülőgépgyár Rt

  • Korbuly László szánt

    Date: 1947

  • A Korbuly család Olaszországban. Ülnek: Korbuly Sándor, László és Károly. Állnak: Korbuly József és János

    Date: 1912

  • Korbuly László

    Date: 1914

  • Korbuly László házilag összeszerelt és karosszált Ford Model T automobilja

    Date: kb. 1925

  • Korbuly László családjával 1943-ban

    Date: 1943

  • Korbuly László és felesége, Gerlóczy Gabriella

    Date: 1929

  • Korbuly Károlyné és Korbuly László

    Date: 1912

Az összes kép

Forrás: 

- Korbuly László visszaemlékezése (kézirat)

- Korbuly János visszaemlékezése (kézirat)

- Weiss Manfréd vállalatok személyi iratai