A Korbuly család szerepe a hazai ipartörténetben

1878-ban a Párizsi Világkiállításon Korbuly József újfajta vasúti csapágya kitűntetést kapott. Innen kezdődött az örmény származású család, és a hazai iparvállalatok kapcsolata. A Korbuly família tagjai ott voltak az olasz villanyvasutak építésénél, az első világháború után segítettek a Weiss Manfréd csepeli gyárát átállítani civil termékekre. Részt vettek a Weiss Manfréd közúti járműveinek, harckocsijainak, repülőgépeinek és világhírű tolópadjainak megszerkesztésében. A család másik ága a második világháború előtt Kaposváron, a cukorgyár életében játszott fontos szerepet.

A második világháború után a Vörös Csillag Traktorgyár világhírű Dutra traktorának főbb konstrukciós megoldásain is a Korbuly család több tagja dolgozott.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az idén 125. éve született, s 1963-ban a Dutra traktor tervezéséért Kossuth-díjat kapott Korbuly János leszármazottainak ösztönzésére elkészítette a Múzeum történetének első virtuális kiállítását. 

 


Korbuly János 16 éves korában épített 1:10 méretarányú, működőképes villamosmakettje


A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Weiss Manfréd WM23 Ezüst Nyíl makettje


Weiss Manfréd személygépkocsik tesztelése 1926-ban. Bal szélen egy Steyr


Korbuly János és Rohrer Emil Dutra traktorok előtt

Kurátor: dr Négyesi Pál

Köszönetnyilvánítások:

- Korbuly Andrea, Korbuly Ádám, Korbuly Katalin, Magyar András

- Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum: Balogh-Ebner Márton, Bikics Péter, Hídvégi János, Köcze László,  Pápista Gergely,  Szabó Attila, dr Zsigmond Gábor

- Dutra Klub: Nagy Vilmos, Néder Imre,  Kiss Dávid, Lévay Sándor 

- Mezőgazdasági Technika: dr Tóth László

- Fortepan archívum

- Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteménye

- Farnadi Zsolt,  Hajdú Csaba, Krepsz Zoltán, Négyesi Károly, Ocskay Zoltán